wtorek, 10 maja 2011

Porówanie ciągników o mocy 70 KM/ CZ 4 Zetor Proxima 85

Zetor z silnikiem o mocy 82 KM był najsilniejszym ciągnikiem w teście. Dobry silnik i obszerna kabina są warte jego ceny.
Silnik: Ocena 4,0
Jednostka napędowa Zetora ma pojemność 4,15l. Motor wyposażony jest w turbodoładowanie, układ schładzania powietrza dolotowego i recyrkulację spalin. Z wynikiem mocy nominalnej 72 KM Zetor był najsilniejszym ciągnikiem w teście. Charakterystyka silnika jest podobna do nowoczesnych zachodnich producentów. Moc maksymalna wynosi 78,9 KM, a silnik uzyskuje ją przy 1849 obr./min zużywając 260,7 g/kWh. Dzięki tej wartości silnik jest dość oszczędny. Dobre wyniki uzyskane na hamowni potwierdziły się podczas prac w transporcie i uprawie kultywatorem.
Przekładnia: ocena 3,0
przekładnia ma dwie grupy, które przełącza się z prawej strony obok fotela. Niestety, grupy nie są zsynchronizowane. Główną dźwignią przełącza się sześć biegów głównych. Zmiana nie sprawia problemów Łatwo przyzwyczaić się do tego, że parzyste biegi są u góry, a nieparzyste biegi na dole. Łącznie do dyspozycji jest 12 biegów do przodu i tyle samo do tyłu. w głównym zakresie roboczym do dyspozycji jest 6 przełożeń. Niestety, trzy w grypie polowej i trzy w grupie drogowej, przy czym jak już wspominano, zmiana grup odbywa się bez synchronizacji. Skok dźwigni rewersu mechanicznego umieszczonego z lewej strony pod kołem kierowniczy mógłby być większy, ponieważ trudno trafić w pozycję neutralną.
Kabina: ocena 4,0
Kabina Zetora uzyskała sporo punktów za wygodne miejsce pracy i bardo dobrą widoczność. W kabinie dobrze komponują się starannie wykończone plastiki i imitacje skóry. Na tablicy rozdzielczej bez problemu można odczytać wszystkie informacje.Kolumna kierowniczy może być regulowana w dwóch płaszczyznach. W wyposażeniu dodatkowym znajduje się nawet pneumatycznie amortyzowany fotel. W czasie oceny testujący mieli wrażenie, że Proxima jest najcichszym ciągnikiem w teście. Wynik 80,2 dB(A) jest tylko trochę lepszy od innych traktorów.
Hydraulika: Ocena 4,0
Trzy gniazda hydrauliczne umieszczone są nieco za wysoko. Dźwignia na prawej konsoli można łatwo obsługiwać, dobrze, że zawory mają pozycję pływającą. Pompa ma wydajność tylko 50l/min.
Podnośnik: Ocena 3,0
Obsługa podnośnika na zewnątrz kabiny jest lepsza niż w Case, ale nie jest perfekcyjna. Dobrze oceniono dźwignię do mechanicznej obsługi podnośnika. Są łatwo dostępne, a ich przesuwanie nie sprawia problemu. Regulacja siłowa oferuje tylko trzy pozycje, z których wszystkie wydają się tak samo reagować. Odwieszony na uchwycie łącznik górny znajduje się w zasięgu otwierania tylnej szyby, więc można ją łatwo uszkodzić.
WOM: Ocena 3,0
Obsługa WOM jest trochę skomplikowana. Do jego obsługi służą dwie dźwignie z lewej strony obok fotela, takie same jak do hamulca ręcznego. Przed uruchomieniem silnika dźwignię decydującą o wyborze prędkości zależnych lub nie zależnych trzeba ustawić w pozycji neutralnej. Sąsiednią dźwignią wybiera się pomiędzy prędkością 540 obr/min a pozycją neutralną. Zamiast prędkości 540 można wybrać 540E. Korzystając z tych dźwigni trudno było się zorientować, który zakres wybrano (już to zmieniono, teraz jest tu naklejka informacyjna). WOM rusza łagodnie niestety, właśnie wtedy na desce rozdzielczej gaśnie kontrolka. Włącza się ponownie, gdy WOM zatrzyma się.
Przedni napęd: Ocena 3,0
Włącznik przedniego napędu i blokady znajduje się na desce rozdzielczej. Napęd przedniej osi i blokada mają po jednej kontrolce na wyświetlaczu, kontrolka blokady jest słabo widoczna.
Komfort jazdy: Ocena 4,0
Ciągnikiem bardzo dobrze jeździ się po drogach. Jest to zasługa wymiarów i masy, które w tym przypadku przemawiają na korzyść zetora. Silną stroną ciągnika są skuteczne hamulce. Proxima szybko zatrzymuje się, nawet gdy ciągnik nie porusza się z przyczepą. Kierowanie jest spokojne i precyzyjne.
Plusy:
przestronna kabina
oszczędny silnik
niski poziom hałasu
wysoki komfort jazdy

Minusy:
Skomplikowane włączania WOM
mała liczba biegów w podstawowym zakresie pracy
zbyt mało naklejek informacyjnych
tylna szyba może uderzyć o łącznik górny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz