niedziela, 8 maja 2011

Porówanie ciągników o mocy 70 KM/ CZ 3 Kioti FX 751

Ciągniki Kioti najczęściej spotykane są w firmach komunalnych. Obecnie oferowane są również traktory z mocniejszymi silnikami i przekładniami Powershift, które adresowane są głównie dla rolnictwa.
Silnik: Ocena 3,0
Silnik Isuzu ma pojemność skokową 3,3l i uzyskuje moc maksymalną 64,4 KM przy 1995 obr./min. Przy obrotach znamionowych ten czterocylindrowy silnik jest jednak o prawie 5 KM słabszy. Przy mocy maksymalnej zużywa 284 g/kWh co daje mu nieco lepszy wynik niż Case JX. Niestety zbyt mała masa ciągnika nie pozwala efektywnie przenieść moc na koła podczas cięższych prac polowych. Lepsze wrażenie ciągnik sprawia podczas prac z WOM.
Przekładnia: Ocena 3,5
Teoretycznie Kioti ma najbardziej nowoczesną przekładnię. Dysponuje on rewersem włączanym pod obciążeniem i 24 biegami do przodu i wstecz. Przekładnia ma trzy grupy, cztery biegi i dwa stopnie zmieniane pod obciążeniem. Pomimo tak dużej liczby biegów, w podstawowym zakresie pracy (4-12 km/h) do dyspozycji jest tylko 5 biegów. Przełącznik grup znajduje się po lewej stronie obok fotela. Przycisk do przełączania pod obciążeniem są łatwo dostępne na dźwigni zmiany biegów, ale powinny być odwrotnie zlokalizowane (z lewej do zmniejszania przełożenia, z prawej do zwiększania). Dźwignia rewersu obsługiwanego bez sprzęgła znajduje się z lewej strony pod kołem kierownicy. Początkowo reaguje on z opóźnieniem, a później zbyt ostro. Również sprzęgło było mało precyzyjne. Pomimo wielokrotnej regulacji nie można było poprawić jego funkcjonowania.
Kabina:Ocena 3,5
Kabina jest nowoczesna i może z powodzeniem konkurować z lepiej wyposażonymi modelami ciągników. Nawet wysoki traktorzysta znajdzie wystarczająco miejsca w kabinie. Po wciśnięciu pedału można regulować kąt pochylenia kolumny kierowniczej wraz z deską rozdzielczą. Z grona testowanych ciągników właśnie w Kioti FX 751 ergonomia uzyskała najwięcej punktów. Tylna szyba nie jest uchylna, można ją tylko otwierać. Za to drzwi mają mechanizm, który pozwala na pozostawienie niewielkiej luki. Pod względem natężenia hałasu 81 dB(A) Kioti znajduje się w górnym pułapie grupy.
Hydraulika: Ocena 3,5
Hydraulika prototypowego ciągnika nie była jego silną stroną. Jej wydajność to tylko 30 l/min. Za to Kioti w seryjnym wyposażeniu ma 4 zawory hydrauliczne i dźwignię krzyżową, którą można również obsługiwać ładowacz czołowy. Pozostałe 2 dźwignie znajdują się na konsoli bocznej. W czasie ich przesuwania wyczuwa się lekki opór. niestety, zawory hydrauliczne nie mają pozycji pływającej, poza tym gniazda nie mają oznaczeń.
Podnośnik: Ocena 2,5
Obsługa podnośnika nie sprawia problemów, jednak dźwignie są zlokalizowane za blisko siebie. Regulacja siłowa zbyt słaba. Wspornik łącznika górnego jest dobry, a stabilizatory cięgien dolnych mają dużo otworów regulacyjnych. Przed korekcją długości obu wieszaków trzeba je odłączyć od cięgien.
WOM: Ocena 4,5
W tym zakresie Kioti zyskuje wiele punktów. Do uruchamiania WOM służy żółty, obrotowy włącznik. Kioti seryjnie wyposażony jest w trzy prędkości obrotowe: 540, 750 i 1000 obr/min. Kontrolka na wyświetlaczu sygnalizuje zakres pracy WOM. Dodatkowo na desce rozdzielczej znajduje się przełącznik z funkcją pracy: ręczna, neutralna i pozycja auto. Funkcja auto wyłącza WOM, gdy podnośnik zostaje uniesiony o 20%.
Przedni napęd: Ocena 3,0
Włącznik przedniego napędu znajduje się na desce rozdzielczej. Blokada mechanizmu różnicowego w Kioti aktywowana jest pedałem nożnym.
Komfort jazdy: Ocena 2,5
Bardzo łatwe kierowanie. Jazda ciągnikiem po drogach bez maszyn zawieszonych jest przyjemna. W transporcie z wywrotką Kioti jest jednak za lekki. W testowanym prototypie wyczuwalne było ściąganie na bok w czasie hamowania. Średnica skrętu wynosi tylko 9,1m.
Plusy:
dużo elektroniki
dobre stopniowanie biegów
nowoczesna kabina
Minusy:
Mało precyzyjne sprzęgło
wąska kabina
mała pompa hydrauliczna
zbyt lekki do prac transportowych

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz