sobota, 7 maja 2011

Porówanie ciągników o mocy 70 KM/ CZ 2 Case IH JX 70

JX to klasyk Case IH. typowy dla marki desing małego Case IH nawiązuje do większych modeli. Od kiedy w 2003r. marka trafiła pod skrzydła Fiata, udział małych ciągników Case IH znacznie się zwiększył.
Czterocylidnrowa jednostka napędowa Iveco o pojemności 3,2 l przy obrotach znamionowych generuje na WOM 65,7 KM. silnik charakteryzuje się umiarkowanym apetytem na paliwo. Przy 2307 obr./min silnik uzyskuje moc maksymalną 66,1 KM i zużywa przy tym 287 g/kWh to minimalnie więcej niż prawie tej samej mocy Kioti. Powietrze trafiające do komory spalania jest schładzane. Silnik wyposażony jest również w wewnętrzną recyrkulację spalin. w pierwszej chwili po dodaniu gazu silnik wydaje się być nieco ociężały. Kiedy motor się rozgrzeje, JX pracuje z większą werwą.
Przekładnia ma trzy grupy, cztery biegi i rewers obsługiwany mechanicznie. Daje to łącznie 12 biegów do przodu i od tyłu. Przekładnia nie dysponuje przełożeniami pod obciążeniem, mimo to biegi są dobrze zestopniowane. W głównym zakresie roboczym od 4 do 12 km/h do dyspozycji jest siedem biegów- najwięcej w teście. Biegi włączają się łatwo, a sprzęgło pracuje miękko. W transporcie wyczuwa się nieco za dużą lukę między biegami 3 i 4. Dźwignia rewersu znajduje się po lewej stronie obok fotela kierowcy. Dlatego trzeba zdjąć rękę z kierownicy i nacisnąć pedał sprzęgła, mimo to zmiana kierunku jazdy nie sprawia trudności.
Wejście do kabiny nie jest najlepsze, ponieważ dźwignia rewersu utrudnia dojście do fotela, a koło kierownicy nie można mieć zastrzeżeń do wykonania kabiny. Widoczność jest dobra. Jedynie traktorzystom o wysokim wzroście może brakować miejsca. W kilku szczegółach można by poprawić ergonomię: pedały powieszone są troszkę za wysoko, dźwignia biegów przy włączaniu drugiego biegu dotyka kolana kierowcy, a przy trzecim biegu trzeba mocno wychylić się z fotela. Testowy ciągnik nie należał do najcichszych. Poziom hałasu w JX pod obciążeniem przy zamkniętej kabinie na wysokości ucha traktorzysty wyniósł 81 dB(A).
Mocna pompa hydrauliczna ma wydajność 61 l/min przy ciśnieniu 190 barów. Dodatkowa pompa do układu kierowniczego ma wydajność 26 l/min Rozdzielacz składa się z dwóch zaworów dwustronnego działania. Dźwignie rozmieszczone są zbyt blisko siebie, ale łatwo się je obsługuje. Rozdzielacze mają pozycję pływającą. Niestety, oznaczenie gniazd w JX nie jest logiczne.
Mały Case IH był jedynym ciągnikiem w teście który miał w kabinie dodatkową dźwignię do szybkiego unoszenia ramion. Niestety, aby zmienić długość lewego wieszaka, trzeba odłączyć go od cięgna dolnego. Pierwszorzędnie jest natomiast to że JX pracuje na regulacji siłowej, która czerpie impulsy z cięgieł dolnych. Kolejnym plusem jest możliwość sterowaniem podnośnikiem z zewnątrz. Wprawdzie układ wygląda mało stabilnie, ale poprawnie funkcjonuje. Wysokość podnoszenia reguluje się na zewnątrz kabiny, natomiast zawór odpowiedzialny za szybkość opuszczania reguluje się w kabinie.
Standardowo JX dysponuje dwoma prędkościami WOM 540 i 1000 obr./min. Prędkość 540E oferowana jest w opcji. Niestety zmiana prędkości wykonuje się tylko na zewnątrz ciągnika, pomimo że w kabinie wybiera się pomiędzy niezależnymi obrotami WOM pochodzącymi bezpośrednio z silnika, a obrotami zależnymi od drogi. Dźwignię do uruchamiania WOM obsługuje się łatwo. a końcówka WOM łagodnie rusza.
W pobliżu wskaźników znajduje się włącznik. Na desce rozdzielczej dwie kontrolki sygnalizują czy przedni napęd i blokada są włączone. w testowanym egzemplarzu kontrolka mechanizmu różnicowego sygnalizowała, że przednia oś miała włączoną blokadę, mimo że nie była ona aktywna.
W czasie jazdy po drogach mały Case IH dobrze się prezentował. Jednak przy maksymalnej prędkości 41 km/h z powodu niewielkiej masy komfort jazdy nie był najlepszy. Hamulce jest trochę za miękki. Również siła hamowania w transporcie mogłaby być większa.
PLUSY:
solidny ciągnik z dobrą widocznością,
napęd przedniej osi i blokada wyłączana elektronicznie,
7 biegów w podstawowym zakresie roboczym,
dobra jakość wykonania
MINUSY
słabe hamulce,
wąskie wejście,
słaby w transporcie,
ergonomia mogła by być trochę lepsza,

Silnik: Ocena 3,0
Przekładnia: Ocena 3,0
Kabina: Ocena 3,5
Hydraulika: Ocena 3,5
Podnośnik: Ocena 4,0
WOM: Ocena 3,0
Przedni napęd: Ocena 2,0
Komfort jazdy: Ocena 3,0

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz