środa, 15 czerwca 2011

Test ciagnika TYM T603 ST cz1

Ciągniki o niewielkiej mocy sprawdzają się zarówno w małych, jak i w większych gospodarstwach. W wielu gospodarstwach po wymianie dużych ciągników przyszedł czas na mniejsze traktory. Na widać coraz więcej nowych ciągników. Nic więc dziwnego, że na rynku przybywa nowych marek ciągników. Traktor TYM pojawił się na rynku na początku 2009r. Koreańczycy z powodzeniem zdobywają polski rynek samochodów osobowych. Czy traktory TYM okażą się równie skutecznym narzędziem walki w sektorze ciągników rolnych? Postanowiliśmy sprawdzić ile wart jest traktor o symbolu t603, który wedle danych producenta dysponuje silnikiem Perkinsa o mocy nominalnej 58,5KM/43 KW. Niestety producent nie podaje, wg jakiej normy zmierzono moc. Jednostka napędowa ma cztery cylindry i turbodoładowanie. Silnik wyposażony jest w mechaniczny regulator obrotów, zaś rzędowa pompa wtryskowa w sekcje tłoczące wmontowane w kadłub motoru. Ciekawostką jest zastosowanie w silniku pośredniego wtrysku-paliwo najpierw wtryskiwane jest do komory wstępnej, a dopiero potem trafia do zasadniczej komory spalania. Główną zaletą takiej konstrukcji silnika jest jego bardzo miękka praca, nawet bezpośrednio po rozruchu. Ma się wręcz wrażenie, że to pracuje silnik samochodu osobowego, a nie ciągnika rolniczego. Podczas przeprowadzonych pomiarów mocy dostępnej na WOM wartość maksymalna wyniosła 34,3 KW/46,6 KM i była osiągnięta przy prędkości 2350 obr./min. Podczas pracy w prędkością nominalną 2600 obr/min silnik dysponował mocą 33,9 KW/46,1 KM. maksymalny moment obrotowy 160 Nm silnik osiąga podczas pracy z prędkością 1550-1750 obr/min. Niestety, zastosowanie dzielonej komory spalania odbija się niekorzystnie na spalaniu paliwa, gdyż najmniejsza zmierzona wartość jednostkowego zużycia paliwa wyniosła 305 g/kWg. Natomiast podczas pracy z prędkością nominalną silnik zużywa już ponad 350 g paliwa na wytworzenie jednej kilowatogodziny. Częściowo to wysokie zużycie paliwa usprawiedliwia bogate wyposażenie ciągnika(dużo biegów, dwie pompy hydrauliczne). Optymalną prędkością obrotową dla pracy silnika jest przedział 1900-2200 obr/min. Ma się do dyspozycji wtedy ponad 30 KW mocy, a jednostkowe zużycie paliwa nie przekracza 320 g/kWh. Jednoczęściowa maska unoszona jest do góry. Boczne pokrywy silnika są demontowane. Podczas czyszczenia suchego filtra powietrza trzeba zdemontować prawą, boczną pokrywę silnika. Dostęp do chłodnic jest dobry. Na obu chłodnicach Tyma znajdują się siatki, na których zatrzymują się zanieczyszczenia.
Przekładnia testowanego ciągnika ma 24 biegi do przodu i tył. Do dyspozycji są 4 biegi, trzy grupy i reduktor. Dźwignia zmiany biegów, która znajduje się po prawej stronie fotela traktorzysty zlokalizowana jest w optymalnym miejscu, jej skok jest odpowiedni. Również zmiana grupy, której dokonuje się dźwignią z lewej strony fotela nie sprawia problemu. Dźwignia reduktora jest umieszczona w podłodze po lewej stronie fotela. Reduktor nie jest synchronizowany, więc w czasie zmiany obie dźwignie wyboru przełożenia umieszczone obok fotele powinny być w pozycji N. Rewers jest mechaniczny. Jego dźwignia zlokalizowana jest pod kołem kierownicy z lewej strony. Działa bardzo płynnie i w czasie zmiany kierunku jazdy nie wyczuwa się szarpnięć. w głównym zakresie roboczym od 4 do12 km/h Tym T603 dysponuje 7 biegami. Na najwyższym biegu ciągnik rozpędza się maksymalnie do 32 km/h. Testowany ciągnik T603 ST wyposażony jest w sprzęgło suche. Wersja T603 PS ma sprzęgło mokre. Rewers w takim traktorze jest obsługiwany elektrohydraulicznie. WOM w testowanym ciągniku jest dobrze wyposażony jak na ten przedział mocy. Wprawdzie brakuje prędkości ekonomicznych, które wraz z niewielką masą 2440 kg idealnym połączeniem do prac na użytkach zielonych. Do dyspozycji są dwie prędkości WOM 504 i 1000 obr/min. Najważniejsze jest to, że można wybrać między trybem manualnym a automatycznym. W trybie automatycznym końcówka WOM przestaje się obracać po wciśnięciu pedała sprzęgła lub po uniesieniu podnośnika. Wtedy kontrolka na desce rozdzielczej informuje o włączonym WOM zaczyna migać. Po opuszczeniu ramion podnośnika WOM włącza się automatycznie.

1 komentarz: